.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دکتر مهدی محمدزاده رئیس مرکز بهداشت شهرستان تبریز در این کارگاه آموزشی که روز دوشنبه بیست و سوم مرداد ماه 1402 و با حضور کارشناس اداره زئونوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، همکاران مبارزه با بیماریهای واگیر، آموزش سلامت استان آذربایجان شرقی و کارشناسان مربوطه در سالن مرکز بهداشت شهرستان تبریز برگزارشد ضمن عرض خیرمقدم به حاضرین اظهار کرد: آموزش، شاه کلید همه کارها و برنامه ها است و نباید تاثیرگذاری آموزش را در ارتقاء توانمندی فراموش کرد.
وی با بیان نقش مهم آموزش در اطلاع رسانی و بالا بردن آگاهی مردم ادامه داد: تب مالت یک بیماری مشترک بین حیوان و انسان است و هم اکنون تعداد افراد مبتلا به این بیماری افزایش یافته است و به خاطر مسائل پیرامونی در حال حاضر آموزش چهره به چهره نیز کمتر و در نتیجه اطلاع از محیط هم کمتر شده است.
وی با اشاره به اینکه در خصوص مقوله های انسان، محیط و حیوان باید بیشتر هم افزایی کنیم ادامه داد: 60 درصد بیماری های نوپدید به علت وجود بیماری های مشترک بین حیوان و انسان است و باید برنامه مدون در سطح کشوری برای مقابله با این بیماری ها تدوین شود و در کنار آن برنامه محیطی هم می تواند کمک رسان باشد.
وی ادامه داد: ما در خصوص بیماری تب مالت باید چند وجهی عمل کنیم و هماهنگی ها و همکاری و تعامل بین بخشی را با دامپزشکی، آموزش و پرورش و... افزایش دهیم.
وی افزود: واکسیناسیون دامها توسط دامپزشکی بخش عظیمی از مشکلات را حل خواهد کرد.
دکتر محمد زاده خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات و آمارهای موجود، میزان بروز موارد تب مالت در یکصد هزار نفر روند افزایشی داشته است.
وی در پایان سخنانش گفت: امیدواریم این کارگاه آموزشی در بحث های نظارت، مراقبت، درمان و پیشگیری بتواند کمک شایانی به کاهش بروز موارد بیماری بکند.
دکتر محبوبه خاتون قنبری کارشناس اداره زئونوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این جلسه در خصوص آخرین وضعیت تب مالت در کشور و برنامه های در دست اقدام گفت: انتظار داریم همه حاضرین بخصوص همکاران آموزش ارتقای سلامت بازوهای توانمند ما در سطح استان و شهرستان ها باشند و کمک کنند تا این برنامه پیشگیری را با قدرت ادامه دهیم.
وی ادامه داد: شرایط ما در کشور از لحاظ بروز تب مالت روند افزایشی دارد و هدف ما در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کاهش میزان بروز این بیماری به نسبت درصد سال پایه 20 درصد کمتر است و امیدواریم به این میزان روند کاهشی برسیم.
وی با بیان اینکه استفاده از مواد لبنی آلوده و حیوان مشکوک به این بیماری و... موجب بروز بیماری در انسان می شود بر استفاده از مواد لبنی پاستوریزه تاکید کرد و گفت: تعداد ابتلا به این بیماری در کشور افزایش یافته و 26 در صد هزار نفر در کشور است و جنس مذکر و مونث در درگیری با این بیماری تقریبا مساوی هستند و گروه های جوان و فعال متاسفانه بیشتر درگیر این بیماری هستند و یک فوتی ناشی از این بیماری در سال جاری داشتیم.
وی در خاتمه سخنانش گفت: ما باید دست به دست هم بدهیم و با آموزش های مهم و بروز بتوانیم تعداد موارد بیماری را کاهش دهیم.
دکتر سیمین خیاط زاده مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه نیز در این کارگاه آموزشی در خصوص نقش همکاران مبارزه با بیماریها در برنامه تب مالت گفت: در پیشگیری از بیماری تب مالت برقراری ارتباط با دستگاه های دیگر استانی و جلب حمایت آنها لازم و ضروری است چرا که 75 درصد سهم سلامتی بر عهده سایر سازمانها و نهادهای جامعه و کشور است و 25 درصد سهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
وی ادامه داد: تعداد موارد بروز این بیماری در کشور 2056 مورد تا سال 1401 است که در سامانه سیب ثبت شده است و میزان بروز در استان بیشتر شده است و ما باید آزمایشگاه ها را در فرایند جمع آوری و آمار و اطلاعات این بیماری به روز کنیم.
وی گفت: میزان بروز بیماری تب مالت متاسفانه در استان آذربایجان شرقی الان 55.5 در صد هزار نفر است.
وی افزود: این بیماری یک بیماری مزمن است که فرد را زمین گیر می کند و ضربه شدیدی به اقتصاد خانواده و جامعه وارد می کند.
وی ادامه داد: این بیماری ارتباط مسقیمی با میزان واکسیناسیون دامی دارد که هر چه میزان واکسیناسیون دامی افزایشی باشد میزان بروز بیماری تب مالت کاهش می یابد.
دکتر خیاط زاده با اشاره به برخی از چالش های موجود در مراقبت، از جمله یکپارچه نبودن مراقبت در حوزه های انسانی، نیاز به ارتقاء آزمایشگاه مرجع استانی، نیاز به نظارت و عرضه نامناسب مواد لبنی، قاچاق دام و... اظهار امیدواری کرد، با نظارت دقیق بر روند تولید مواد لبنی، صدور مجوز از معاونت غذا ودارو، استفاده از مواد پاستوریزه شده، آموزش های لازم به مردم و... بتوانیم میزان بروز بیماری را کم کنیم.
دکتر غلام رضا نورآبادی طراح شبه مدل و عضو کمیته کشوری آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و رئیس دبیرخانه گروه کاری تخصصی سلامت ایمنی و امنیت غذایی استان در این کارگاه در خصوص ساختار مدل جامع سیستماتیک آموزش و ارتقاء سلامت و محتوای آموزشی تب مالت گفت: ارزش و ثمره این کارگاه آموزشی یادگیری و انتقال بهینه این آموزشها و فرایندها است و هدف ارتقاء سلامتی جامعه است.
وی با اشاره به تعریف سلامتی از نظر سازمان بهداشت جهانی و سه ستون سلامتی از نظر علمی، رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی گفت: ماباید در همه کارها و برنامه ها به توسعه پایدار که همان انسان سالم محور توسعه پایدار است برسیم.
وی مهمترین تهدید کننده های محورهای سلامتی را بیماری های مشترک بین انسان و حیوان، مقاومت میکروب ها نسبت به آنتی بیوتیک ها و سایر تهدید های بهداشتی مشترک بین انسان، حیوانات و محیط زیست دانست و گفت: سواد سلامتی می تواند خطرات سلامتی را کاهش داده و کیفیت زندگی را افزایش دهد.
دکتر نورآبادی با اعلام اینکه بیش از 100/000 نفر مربی فعال دوره دیده شبه مدل در سطح کشور و پیشگام در عرصه ارتقاء سواد سلامتی مردم در کشور ایران فعالیت می کنند گفت: باید هماهنگی ها و همکاری های بین بخشی در ارتقاء سلامتی بیشتر از این باشد.
وی فعال کردن مشارکت 75 درصدی سیستم سلامتی را در چهار مهارت جلب حمایت همه جانبه، بازاریابی اجتماعی، کمپین ها و بسیج های اجتماعی عنوان و بر استفاده از پتانسیل خیرها تاکید کرد.
وی در خاتمه آموزش شبه مدل کارگاه تربیت مربی بر اساس مدل جامع سیستماتیک آموزش و ارتقاء سلامت، هدف از برگزاری این کارگاه را تربیت مربیان با سیاست یکپارچه در محتوا و مشترک در یکدستی روش اجرا در کل استان دانست و گفت: انتظار داریم شرکت کنندگان 21 شهرستان استانی بعد از این کارگاه، کارگاه های مشابهی را برگزار و اقدام به تربیت مربی از همکاران درون سازمانی (همکاران بهداشت محیط، بیماریهای واگیر و غیر واگیر، آموزش بهداشت، خانواده و ...) و برون سازمانی (جهاد کشاورزی، دامپزشکی، آموزش و پرورش، اصناف و...) کنند تا با هماهنگی و همکاری های مشترک در پیشگیری، کنترل و درمان تب مالت موفق عمل کنیم.
در ادامه کارگاه، فاطمه سعادتی نیز در خصوص نقش همکاران آموزش سلامت در برنامه تب مالت در شهرستان ها در خصوص هدف های مشترک و چالش های پیش رو مطالبی را ارائه کرد.
در خاتمه جلسه پرسش و پاسخ توسط حاضرین و مدرسین برگزار شد و کارگرو های عملی چند نفره تشکیل و توضیحات لازم در خصوص آموزش تربیت مربی و آموزش به گروه های مختلف هدف ارائه شد.
|
|
|
|
|
|
|