جلب حمایت همه جانبهAdvocacy
همانطور که می دانیم بسیاری از برنامه هایی که در حوزه سلامت با هدف تغییر رفتار (مانند پیشگیری از ایدز و اعتیاد ، کنترل جمعیت، کنترل بیماری فشار خون، دیابت و ....) طراحی می شوند ، بدون اصلاح دیدگاه تصمیم گیرندگان (نمایندگان مجلس ، مسئولین سیستم قضایی، مجریان دستگاه های دولتی و غیر دولتی ، مسئولین دانشگاه ها و مدارس ،مسئولین لشگری و ...) و ایجاد تغییر در سیاستهای عمومی جامعه امکان پذیر نمی باشد.
موفقیت اجرای مکانیسمهای فوق ، نیازمند هماهنگی و همدلی سازمانها ،ادارات دولتی و غیر دولتی و مردم در مورد برنامه های سلامت می باشد و در این راستا سیاست جلب حمایت همه جانبه راهبردی اساسی به شمار می رود .
جلب حمایت همه جانبه سلامت (Health Advocacy) : در تعریف به مجموعه ای از راهبردها ، برنامه ها و فعالیتهایی اطلاق میشود که اجرا می شوند تا سیاستهای جامعه در جهت برنامه های سلامت مورد نظر اصلاح گردد.
جلب حمایت همه جانبه در صورت موفقیت می تواند:
با اصلاح برنامه ها، قوانین و بودجه های جاری ، سیاستهای زیان آور برای سلامت را متوقف می کند و باعث اجرای سیاستهای مفید میشود. همچنین می تواند مسائل و مشکلات سلامت را در معرض افکار عمومی و در دستور کار سیاستگزاران قرار دهد و سبب حرکت اجتماعی و برانگیختگی جامعه در زمینه برنامه های مورد نظر گردد.
مراحل برنامه ریزی برای جلب حمایت همه جانبه :
1- شناسایی و تحلیل مشکل
2- تدوین اهداف کلی و اختصاصی
3- شناسایی و تحلیل دست اندرکاران (Stake holders)*
4- تولید پیام جلب حمایت همه جانبه
5- انتخاب و اجرای راهبرد جلب حمایت همه جانبه
* دست اندرکاران = (Stake holders) به 4 دسته تقسیم بندی می شوند:
- ذینفعان (Beneficiaries)
- تصمیم گیرندگان(Decision Makers)
- شرکا (Partners)
– مخالفین (Adversaries)
در مواجهه با هر برنامه ای افراد دست اندرکار به چهار دسته زیر تقسیم میشوند . ویژگی های این چهار دسته به شرح زیر می باشند:
1- ذینفعان(Beneficiaries) :
افراد و گروه ها یا سازمانهایی که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از اجرای برنامه سود و منفعت می برند.
2- تصمیم گیرندگان(Decision Makers) :
افرادی که در تدوین سیاستها و رد و قبول برنامه ها نقش دارند.
3- شرکا(Partners) :
افرادی که اهداف و مشکلات مشترکی دارند و می توانند برای پیگیری آن موارد با یکدیگر متحد شوند .
4 – مخالفین (Adversaries) این افراد خود دو دسته هستند:
الف : افرادی که به دلیل بی خبری (ناآگاهی) و یا انکار (عدم پذیرش ، رد) با اهداف برنامه مخالفت دارند.
ب : افرادی که از رقبای برنامه محسوب می شوند طوریکه موفقیت برنامه های مورد نظر با ضرر آنها همراه است .
بدیهی است ،اجرای برنامه های جلب حمایت همه جانبه با توجه به نوع دست اندرکاران متفاوت خواهد بود.
Gate keepers یا دروازه بانان دسته دیگر افراد تاثیر گذار:
- افرادی که محتوا و جریان اطلاعات به گروه هدف را کنترل می کنند ،مانند معلمان ،ویراستاران ، تهیه کنندگان ، نویسندگان، و ...
- افرادی که باید قبل از دسترسی به مخاطبان اصلی برنامه ، مورد توجیه قرار گیرند و رضایت و حمایت آنها جلب شود.