دوشنبه 17 دي 1403 - 05 رجب 1446
 جستجو
 
  جلب حمایت همه جانبه Advocacy

جلب حمایت همه جانبهAdvocacy    

همانطور که می دانیم بسیاری از برنامه هایی که در حوزه سلامت با هدف تغییر رفتار (مانند پیشگیری از ایدز و اعتیاد ، کنترل جمعیت، کنترل بیماری فشار خون، دیابت  و ....) طراحی می شوند ، بدون اصلاح دیدگاه تصمیم گیرندگان (نمایندگان مجلس ، مسئولین سیستم قضایی، مجریان دستگاه های  دولتی و غیر دولتی ، مسئولین دانشگاه ها و مدارس ،مسئولین لشگری و ...) و ایجاد تغییر در سیاستهای عمومی جامعه امکان پذیر نمی باشد.

موفقیت اجرای مکانیسمهای فوق ، نیازمند هماهنگی و همدلی سازمانها ،ادارات دولتی و غیر دولتی و مردم  در مورد  برنامه های سلامت می باشد و در این راستا سیاست جلب حمایت همه جانبه راهبردی اساسی به شمار می رود .

جلب حمایت همه جانبه سلامت (Health Advocacy) : در تعریف به مجموعه ای از راهبردها ، برنامه ها و فعالیتهایی اطلاق میشود که اجرا می شوند تا سیاستهای جامعه در جهت برنامه های سلامت مورد نظر اصلاح گردد.

جلب حمایت همه جانبه در صورت موفقیت می تواند:

با اصلاح برنامه ها، قوانین و بودجه های جاری ،  سیاستهای زیان آور برای سلامت را متوقف می کند و باعث اجرای سیاستهای مفید می‏شود. همچنین می تواند مسائل و مشکلات سلامت را در معرض افکار عمومی و در دستور کار سیاستگزاران قرار دهد و سبب حرکت اجتماعی و برانگیختگی جامعه در زمینه برنامه های مورد نظر گردد.

مراحل برنامه ریزی برای جلب حمایت همه جانبه :

1-    شناسایی و تحلیل مشکل

2-    تدوین اهداف کلی و اختصاصی

3-    شناسایی و تحلیل دست اندرکاران (Stake holders)*

4-    تولید پیام جلب حمایت همه جانبه

5-    انتخاب و اجرای راهبرد جلب حمایت همه جانبه  

 

 


*  دست اندرکاران = (Stake holders)  به 4 دسته تقسیم بندی می شوند:

- ذینفعان                     (Beneficiaries)   

- تصمیم گیرندگان(Decision Makers)   

- شرکا                              (Partners)  

– مخالفین                     (Adversaries)

 در مواجهه با هر برنامه ای افراد دست اندرکار به چهار دسته زیر تقسیم میشوند . ویژگی های این چهار دسته به شرح زیر می باشند:

 



1- ذینفعان(Beneficiaries)   :

افراد و گروه ها  یا سازمانهایی که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از اجرای برنامه سود و منفعت می برند.

 

 


2- تصمیم گیرندگان(Decision Makers)   :

افرادی که در تدوین سیاستها و رد و قبول برنامه ها  نقش دارند.

 

 






3- شرکا(Partners)  :

افرادی که اهداف و مشکلات مشترکی دارند و می توانند برای پیگیری آن موارد با یکدیگر متحد شوند .

 





4 – مخالفین  (Adversaries) این افراد خود دو دسته هستند:

    الف : افرادی که به دلیل بی خبری (ناآگاهی) و یا انکار (عدم پذیرش ، رد) با اهداف  برنامه مخالفت دارند.

    ب : افرادی که از رقبای برنامه محسوب می شوند طوریکه موفقیت برنامه های مورد نظر با ضرر آنها همراه است .

 

بدیهی است ،اجرای برنامه های جلب حمایت همه جانبه با توجه به نوع دست اندرکاران متفاوت خواهد بود.

 




Gate keepers یا دروازه بانان دسته دیگر افراد تاثیر گذار:


-
افرادی که محتوا و جریان اطلاعات به گروه هدف را کنترل می کنند ،مانند  معلمان  ،ویراستاران ، تهیه کنندگان ، نویسندگان، و ...

- افرادی که باید قبل از دسترسی به مخاطبان اصلی برنامه ، مورد توجیه قرار گیرند و رضایت  و حمایت آنها جلب شود.

نظرات شما
نام :  
نام خانوادگی :  
ایمیل :
refresh captcha
 
نظر خود را درباره این مطلب بیان بفرمائید  
 
 تصاویر منتخب

µآفرین بر همت مربیان آفرین µ


مربیان مدارس اصفهان

آموزش در منزل