ایفای نقش Role playing
ایفای نقش یکی دیگر از روشهای آموزشی است که برای تجسم عينی موضوعات و دروسی که برای نمايشنامه مناسب هستند، مفید میباشد. از مزایای این روش آموزشی می توان به موارد زیر اشاره کرد :
- برقراری ارتباط عاطفی فراگیران با ايفاگران نقش و احساس کردن خود در صحنه .
- تجربه نقش های متفاوت در محیطی امن مخصوصا برای کودکان و نوجوانان.
- نشان دادن پاسخهای متعدد به موقعیتهای خاص مانند پاسخ نَه به رفتارهای پرخطر.
- یافتن راه حل هائی برای موقعیتهای پرتعارض در محیطی امن.
مربیان عزیز می توانند از محتوای بسته آموزشی و داستانهای موجود در آنها برای نوشتن متن ایفای نقش و انجام سایر اقدامات اجرایی بهره گیرند .
مراحل اجرایی ایفای نقش:
1. تعيين موضوع و نوشتن آن به صورت نمايشنامه
2. فراهم کردن شرايط و امکانات لازم
3. تعيين و تمرین نقش هايي که بايد ايفا شوند.
4. توضيح مختصر درباره موضوع و هدف برای فراگيران
5. اجرای نمايش
6. بحث درباره محتوا، چگونگی اجرای نمايش و نتايج آن .
برای ارتقای کیفیت آموزش در شیوه آموزشی ایفای نقش باید نکات زیر را رعایت نمود:
1. راهنمایی ها و آموزشهای لازم به طور واضح و شفاف ارائه شود.
2. ایفای نقش توسط فراگیران بطور داوطلبانه باشد .
3. هدف از ایفای نقش بیان شود .
4. زمان کافی برای ایفای نقش داده شود .
5. روی نکات آموزشی توجه نموده و آنها را پررنگ تر نمایش دهند .
6. تجربیات ایفاء کنندگان نقش پس از اجرا مورد بررسی وبحث قرار گیرد .
7. جهت آموزش موثرتر، میتوان از سیاست تعویض نقشها توسط افراد استفاده کرد تا با این کار افراد تجربه های متفاوت را کسب کنند.