Overhead projectors دستگاه اورهد
در بررسیهای بعمل آمده مشخص شده است که یکی از وسایل کمک آموزشی که از زمانهای گذشته وجود داشته و هنوز هم به عنوان یکی از مفید ترین ابزارهای کمک آموزشی مورد قبول همگان است ، دستگاه اورهد و اسلایدهای ترانسپارنسی است . لذا این دستگاه در کنار سایر وسایل کمک آموزشی مدرن مانند دیتا پرژکتور، اسمارت بوردها و …. به انجام وظیفه آموزشی خود ادامه میدهد. با توجه به سادگی کاربرد آن و همچنین قیمت ارزان آن نسبت به سایر وسایل کمک آموزشی و قابلیت حمل و نقل ساده آن ، این دستگاه به عنوان یکی از امکانات آموزشی اصلی سازمانهای بین المللی مانند UN,UNICEF,UNESCO,WHO, … مورد استفاده قرار میگیرد.
از جمله مزایای استفاده از دستگاه اورهد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- قیمت بسیار ارزان آن در مقابل سایر وسایل کمک آموزشی
۲- پایین بودن هزینه نگهداری و پشتیبانی . قسمت های اساسی این وسیله ، لامپ،آینه و فن می باشد که به راحتی قابل تهیه و تعمیر هستند.
۳-قابلیت استفاده از آن توسط همه رده های مربیان ، از کودک ۶ ساله تا مربیان کهنسال . از فرد کم سواد تا مربیان دانشگاهی. چرا که با فشار دادن یک دکمه شروع به کار می نماید و با تنظیم دستی آینه و وضوح تصویر بر روی پرده ، آماده استفاده میگردد.
۴- اوردهد از جمله وسایل کمک آموزشی تعاملی یا اینتراکتیو می باشد. به عبارت دیگر در صورت بکارگیری مناسب آن توسط مربی ، میزان مشارکت مخاطبان بسیار بالا میرود. به عنوان مثال ، می توان به
مواردی نظیر :
- تعویض راحت اسلایدها
- امکان انتخاب چند عدد از اسلایدها برای ارایه با توجه به نیاز گروه هدف
- نشان دادن انتخابی تصاویر و متون آموزشی با کمک کاغذ حایل
- امکان مشخص تر کردن متون با ماژیکهای رنگی
- نوشتن مطالب جدید یا کشیدن تصاویر
- اعمال تغییرات دستی در حین جلسه آموزشی بر روی ترانسپارنسی های موجود با استفاده از ماژیکهای مخصوص با قابلیت پاک شوندگی ، اشاره کرد.
۵- سهولت در جابجا کردن آن برای استفاده در مکانهایی مانند مدارس، مساجد،ادارات،سالن های ورزشی
۶ – وسیله ای مناسب برای ارایه نتایج کارهای عملی کارگاه های آموزشی توسط نمایندگان گروه ها ، همچنین مدیریت بحثهای گروهی و ثبت لحظه به لحظه پیشرفت بحثها و نتایج آنها.
۷- امکان طراحی و ارایه انواع تصاویر،نمودارها، چارتها و جدولها با استفاده از قلمهای رنگی و یا چاپ های لیزری تمام رنگی با وضوح بالا.
۸- امکان نگهداری راحت طلق های ترانسپارنسی در کاورهای پلاستیکی ، به همراه کاغذ حایل بین آن ها برای جلوگیری از ساییدگی بین طلقها و جلوگیری از نشستن گرد و غبار روی آنها.
۹- امکان چاپ ،تولید و تکثیر برگهای ترانسپارنسی با دستگاه های فتوکپی سیاه سفید و رنگی لیزری .
در استفاده از اورهد رعایت موارد زیر باعث افزایش کارایی آن میگردد:
- وجود فاصله ۱٫۵ تا ۲ متر بین دستگاه اورهد و پرده نمایش. توجه به این نکته که هرچه قدر فاصله بین پرده و دستگاه اورهد زیاد باشد تصاویر روی پرده بزرگتر خواهد بود
- تنظیم وضوح تصویر روی پرده بوسیله چرخش پیچ کنار آینه دستگاه اورهد .
- وجود سیم سیار برق در کیف اورهد، جهت استفاده در مکانهایی که محل پریز برق در جایی دور از جایگاه استقرار دستگاه اورهد باشد .
- بعد از ارایه اسلایدها ، آنها را با نظم و به ترتیب شماره روی هم قرار دهید ، طوریکه بین هر اسلاید ، یک عدد کاغذ حایل A4 باشد تا هم از ساییدگی جلوگیری کند و هم با وجود یک کاغذ سفید پشت هر اسلاید ترانسپارنسی ، مطالب آن بهتر دیده شود. به این دلیل رعایت این نظم و ترتیب مهم است که اگر در حین ارایه مطالب لازم باشد مربی به اسلایدهای قبلی رجوع کند ، این روش باعث میشود تا به راحتی شماره اسلاید مورد نظر را پیدا کرده و روی اورهد قرار دهد ، اما اگر اسلایدها به طور نامنظم در اطراف اورهد و یا میز پخش باشند ، این کار مشکل خواهد شد و زمان طولانی تری برای پیدا کردن اسلایدها صرف خواهد شد .
- در ارایه مطالب ترانسپارنسی ها مربی باید به چند نکته مهم توجه داشته باشد :
۱- مربی باید سعی کند که در زمان ارائه مطالب در کنار اورهد حضور داشته باشد و کنترل طلق های ترانسپارنسی و کاغذ حایل را خود برعهده گیرد . و طبق کتاب راهنمای آموزش ، به موقع از نشانگر لیزری جهت اشاره به تصاویر ، نمودارها ، رئوس مطالب ، آمار و ارقام استفاده نماید .
۲- مربی باید همیشه توجه دوگانه و همزمان به اسلاید روی اورهد و تصویری که از آن روی پرده افتاده است را داشته باشد تا احیانا تصویر کج و یا خارج از محدوده پرده نباشد و دقیقا آن قسمتی از اسلاید روی پرده باشد که مربی در حال ارایه آن قسمت است و همچنین در حین ارائه مطالب ، ارتباط چشمی خود را با فراگیران حفظ نماید .
۳- برای دیده نشدن آن قسمت از اسلایدی که مطالبش گفته نمیشود ، مربی باید از کاغذ حایل یا همان کاغذ A4 بین اسلایدهای ترانسپارنسی استفاده کند. برای این کار کاغذ حایل را بصورت افقی روی دستگاه اورهد قرار میدهد طوریکه فقط پارت و تصاویر مربوط به آن پارت دیده شود و مطالب پایینتر دیده نشود. طبیعی است که در پارت آخر هر اسلاید ترانسپارنسی مربی میتواند کاغذ حایل را به طور کامل بردارد و اسلاید را کمی بالاتر برده و مطالبش را ارایه نماید.
۴- در ارایه پارتهایی که عنوان آنها سوالی است ، مربی باید ابتدا کاغذ حایل را طوری قرار دهد که فقط سوال مربوطه دیده شود. سپس دو نفر از مخاطبان پاسخ می دهند ، بعدا مربی کاغذ حایل را پایین تر میکشد تا کل پارت دیده شود و به ادامه ارایه مطالب طبق کتاب راهنمای آموزشی می پردازد.