دوشنبه 17 دي 1403 - 05 رجب 1446
 جستجو
 
  بحث گروهی Group discussion

بحث گروهی              Group discussion

بحث گروهی گفتگويي هدفمند و دارای ساختار درباره موضوعی خاص است که معمولا مورد علاقه فراگيران می باشد. این روش برای جمعيت های 3 تا 10 نفر مناسب است ولی در صورتی که تعداد فراگيران بيشتر باشد، می توان آنها را به گروه های کوچکتر تقسيم کرد. در این روش مربی می تواند با توجه به گروه هدف و میزان علاقمندی به موضوع و سطح علمی آنان ، تیتر یک یا چند تا از موضوعات محتوای بسته آموزشی را برای ایشان مطرح نماید. سپس فراگيران درباره آن موضوعات به مطالعه، انديشه و تبادل نظر می پردازند در نهایت بعد از بحث به  نتيجه  می رسند.

نظر  مربیان عزیز را به چند نکته مهم در روش بحث گروهی جلب می نماییم:

- بهترین روش چیدمان صندلی ها در بحث گروهی بصورت دایره ای یا بیضی می‏باشد  نه بصورت کلاسی.

از مزایای این روش چیدمان این است که :

الف – در حالت چیدمان دایره ای همه شرکت کنندگان در بحث گروهی خود را همتراز بقیه افراد احساس میکنند و حالت رییس مرئوسی و یا شاگرد استادی از بین می رود.

ب - شرکت کنندگان به راحتی میتوانند چهره همدیگر را ببینند . این امر در ابراز بهتر نظرات و عقاید و ارتباط غیر کلامی سودمند می باشد.

ج-  در روش بحث گروهی مربی  به عنوان یک تسهیل‏گر جلسه عمل می نماید، به طوریکه با مدیریت خود بحث را به گردش در می آورد و از به انحراف کشیده شدن بحث جلوگیری می کند، بدون اینکه در محتوای نظرات و صحبتهای افراد مداخله و اعمال نظر نماید.

اين شيوه آموزشی نياز به مدرسان و تسهیلگرانی دارد که قدرت تصميم گيری داشته باشند تا از بروز انحرافات در بحث جلوگيری نمايند و کنترل جلسه را در دست داشته باشند.

در بحث گروهی تسهیل‏گر و شرکت کنندگان  هر کدام وظایفی برعهده دارند :

وظایف تسهیل گر:

  ¤ فراهم کردن امکانات.

  ¤ شرکت در بحث  .

¤ کنترل و هدايت بحث.

 

 

وظایف شرکت کنندگان:

  ¤فکر کردن و مطالعه درباره موضوع.

¤ارائه نظرات خود در جلسه بحث گروهی.

¤گوش کردن به نظرات ديگران.

 ¤صحبت خصوصی نکردن با همديگر.

¤انتظار نداشته باشند که نظراتشان حتما پذيرفته شود .

 

نظرات شما
نام :  
نام خانوادگی :  
ایمیل :
refresh captcha
 
نظر خود را درباره این مطلب بیان بفرمائید  
 
 تصاویر منتخب

µآفرین بر همت مربیان آفرین µ


مربیان مدارس اصفهان

آموزش در منزل