چهارشنبه 20 فروردين 1404 - 10 شوال 1446
 جستجو
 
  برداشت از مزرعه Farm harvesting

جهت مشخص شدن میزان اثر بخشی مداخلات آموزشی ، مربی باید بتواند نتیجه اقدامات خود را ارزشیابی نماید.

مهارتهای زندگی، که مردم یاد میگیرند و تغییراتی که در شیوه زندگی خود میدهند ، شاخصهایی هستند که مربیان می توانند با کمک آنها ، برون دادها و نتایج اقدامات آموزشی خودشان را  ، ارزشیابی کنند.

مربیان با دو نوع ارزشیابی کمی و کیفی میتوانند به بررسی تغییرات حاصله بپردازند .

 

در  مرحله ارزشیابی مربی مانند یک کشاورز نمونه  است ، که قبلا در مرحله انتخاب بذر و زمین (ارزیابی) ،کاشت و داشت مزرعه گندم (پایش) ، زحمات خود را کشیده ، در این مرحله  منتظر برداشت ( ارزشیابی) محصولات خود است.

کشاورز در مرحله برداشت محصول ، ابتدا سر مزرعه می ایستد و در یک دید کلی  به وسعت مزرعه و محصول گندم خود نگاه میکند که این همان ارزشیابی کمی محصول است و در اقدام دیگر یکی از خوشه های گندم را در دستش گرفته و با دقت ،  اندازه و وزن دانه های گندم را بررسی می کند و این همان ارزشیابی کیفی محصول است . مسلما کشاورز ، از نتایج این ارزشیابی ها در انتخاب بذر و زمین و نحوه آبیاری و .... برای کشت سالهای آینده ، استفاده خواهد کرد، تا به محصول بیشتر و مرغوبتری دست یابد.

مربیان مدل SHEP نیز  با توجه به شاخصهای اشاره شده فوق باید ارزشیابی مناسبی از مداخلات آموزشی خود  داشته باشند. و نتایج آنها را در ارتقاء کیفیت و کمیت برنامه های آتی خود بکارگیرند.

 

 

ارزشیابی کمی :

- تعداد کارگاه های تربیت مربی TOT,TOS,TOP و یا تعداد مربیان تربیت شده .

- تعداد جلسات آموزش  مردمی SES,PES ویا  تعداد مردمی که آموزش دیده اند  .

ارزشیابی کیفی:

 از تغییراتی که در میزان دانش/ نگرش/ و رفتار مخاطبان بعد از مداخلات آموزش سلامت حاصل میشود میتوان به عنوان شاخص ارزشیابی کیفی استفاده کرد. به همین منظور پرسشنامه های پیش و پس آزمون موجود در قسمت ضمیمه بسته های آموزشی کمک کننده هستند.

 

 

 

 

 

سطح ارزشیابی

1-    اندازه گیری واکنشهای فراگیران و پذیرش آنها در رابطه با مواد آموزشی

2-    اندازه گیری میزان یادگیری فراگیران در زمینه دانش و مهارتها

3-    اندازه گیری تغییر در رفتار فراگیران و همچنین بهبود رفتار در هنگام انجام وظیفه ( در فیلد کاری )

4-    اندازه گیری نتایج سازمانی در بهبود نتایج عملیات

 

Importance

How

Measured

Ease of Measurement

Level of Evaluation

4

Questionnaires Interviews

1

Acceptance by Trainees

3

Tests and Check Lists

2

Gains in Skill or Knowledge

2

Supervisory Ratings

3

Improved Performance

1

Judgments Company records

4

Organizational Results

نظرات شما
نام :  
نام خانوادگی :  
ایمیل :
refresh captcha
 
نظر خود را درباره این مطلب بیان بفرمائید  
 
 تصاویر منتخب

µآفرین بر همت مربیان آفرین µ


مربیان مدارس اصفهان

آموزش در منزل