برای تاثیر گزاری بیشتر مطالب آموزش سلامتی به مردم، مربیان SHEP model در طی دوره ها و کارگاه های تربیت مربی با چهار تکنیک کاربردی ارتباطی، آموزشی و اجتماعی :
1- جلب حمایت همه جانبه،
2- بازاریابی اجتماعی،
3- کمپینها و
4- بسیجهای اجتماعی
آشنا میشوند تا بتوانند در مداخلات ارتقای سلامتی خود از آنها بهرمند شوند.
برای مثال یک مربی تصمیم دارد که در یک دبیرستان پسرانه یا دخترانه اقدام به آموزش پیشگیری و کنترل بیماری ایدز نماید. مسلما وی باید قبل از برگزاری جلسات آموزشی برای دانش آموزان ، باید اقدام به توجیه و جلب نظر موافق مدیر و معلمان دبیرستان نماید.
چگونگی فنون ارتباطی و جلب حمایت و توجیه مدیران خود تکنیکی است که تحت عنوان جلب حمایت همه جانبه در دانشگاه ها و موسسات معتبر به مراجعین و شرکت کنندگان آموزش داده میشود.
بعد از این مرحله نوبت برگزاری جلسه آموزشی در کلاسهای دبیرستان است .
مربی با استفاده از تکنیک دوم یا بازاریابی اجتماعی اقدام به بررسی شرایط دبیرستان از نظر امکانات ، فضا و زمان آموزشی در اختیار خود مینماید. و بدینوسیله در دسترس ترین، و تاثیرگزارترین رسانه آموزشی را جهت ارایه مطالب خود استفاده میکند.
مورد سوم، تکنیک کمپینها هستند. مربیان در طی دوره آموزشی خود ، یاد میگیرند که در مورد مسایل سلامت چگونه در یک زمان و برای یک گروه هدف مشخص از جامعه اقدام به اطلاع رسانی با استفاده از تمام امکانات موجود نمایند تا به برنامه های از قبل پیش بینی شده خود دست یابند.
و در نهایت با تسلط به سه تکنیک قبلی و همچنین آشنایی با اصول و مبانی تکنیک بسیجهای اجتماعی ، مربیان قادر خواهند بود. تا در مداخلات ارتقاء سلامت از پتانسیلهای متنوع گروه های اجتماعی بهرمند شده و با جلب مشارکت عملی بخشهای مختلف اجتماع از همکاری های همه جانبه ایشان استفاده نمایند.
برای آشنایی بیشتر با هر کدام از تکنیکهای مورد اشاره بر روی لینکهای زیر کلیک نمایید.
1- جلب حمایت همه جانبهAdvocacy
2- بازاریابی اجتماعی،Social marketing
3- کمپینها Campaigns
4- بسیجهای اجتماعی Social mobilization